Selfi akademija digitalnih škola - “Digitalna škola – evropskog pilot programa”

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, u saradnji sa evropskim partnerima iz Irske, Litvanije i Slovenije, uputio je u martu 2022. poziv osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji za učešće u projektu Selfi akademija digitalnih škola. Uzevši u obzir da je naša škola već u procesu korišćenja Selfi intrumenata, jedna smo od škola koje su se prijavile na konkurs i, što je još važnije, jedna od 9 škola u Srbiji koja je odabrana za učešće u ovom projektu.
Ovaj projekat nadovezuje se na rezultate i mrežu prepoznatih digitalnih škola – lidera u sferi digitalne transformacije u obrazovanju, oformljenu tokom realizacije “Digitalna škola – evropskog pilot programa”.
Selfi akademija digitalnih škola ima za cilj da doprinese formiranju onlajn zajednice u kojoj postojeće digitalne škole (škole mentori) uz pomoć nacionalnih mentora dele iskustva, preporuke i stručnost sa školama članicama Selfi akademije (škole članice).
Projekat promoviše pristup razvoju digitalnog obrazovanja u školi kao celini i primenu Selfi instrumenta za samovrednovanje i procenu digitalnih kapaciteta ustanove, kao i razvoj digitalnog segmenta Razvojnog plana ustanove, što je u skladu sa Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u RS do 2030. godine.
Učešćem u projektu škola članica dobija:
     • podršku nacionalnih mentora i škola-mentora za razvoj digitalnih kapaciteta ustanove prema oblastima Selfi instrumenta (Rukovođenje, Infrastruktura, Nastava i učenje, Vrednovanje, Kontinuirani profesionalni razvoj i Digitalna kompetencija učenika) i prema dodatnim oblastima STEAM i Onlajn učenje;
     • pristup platformi na kojoj se nalaze kvalitetni resursi (u vidu kratkih preporuka, stručnih materijala, prezentacija, audio i video-zapisa) koji mogu podržati školu na putu digitalne transformacije u skladu sa njenim potrebama utemeljenim u rezultatima samovrednovanja;
     • podršku nacionalnih mentora i škola-mentora za pripremu digitalnog segmenta Razvojnog plana ustanove;
     • sertifikat o učešću u međunarodnom projektu za sve zaposlene koji učestvuju u njegovoj implementaciji;
     • ostale vrste podrške u skladu sa potrebama škole i daljim razvojem projekta.
"Digitalna škola – evropski pilot program" koji finansira Evropska unija u okviru ERASMUS+ programa realizuju Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Centar za obrazovne tehnologije Zapadni Balkan.
Projekat ima za cilj da sačini model razvoja i priznavanja „digitalnih  škola“ koji će poslužiti kao putokaz za uspešno razvijanje digitalnih obrazovnih praksi u školama. Cilj programa je promovisanje, prepoznavanje i podsticanje efikasnog korišćenja tehnologija za razoj digitalnog obrazovanja.
U okviru programa razvijen je okvir  za dobijanje oznake "Digitalna škola” kojim se meri nivo elektronske zrelosti u primeni digitalnih tehnologija u školi.
Procena digitalne zrelosti škole vrši se u sledećim kategorijama:
     • SELFIE samovrednovanje
     • Rukovođenje
     • Saradnja i umrežavanje
     • Infrastruktura i oprema
     • Kontinuirani profesionalni razvoj
     • Nastava i učenje
     • Vrednovanje
     • Digitalna kompetencija učenika.
Škola za svaku od gore navedenih kategorija dostavlja dokaze o ispunjenosti, nakon prikupljanja i dostavljanja dokaza sledi proces validacije. Na kraju postupka za svaku od kategorija u kojoj škola pokaže svoju digitalnu zrelost dobija zvezdicu. Pomoć školama u priklupljanju dokaza o svojoj digitalnoj zreloti pružaju i nacionalni  mentori.
Završetak projekta je planiran za kraj marta tekuće godine. Tokom ovih godinu dana je izgrađen i procenjen mentorski proces kao vid pomoći školama u promeni i unapređenju njihove digitalne prakse. Nakon preuzimanja i početne analize rezultata Selfi samovrednovanja, škole članice imale su  priliku da se povežu sa prepoznatim digitalnim školama, koje su bile njihovi digitalni mentori. Škole mentori postavljale su resurse na platformu Selfi akademije digitalnih škola. Škole članice koristile su ove resurse uz podršku nacionalnih mentora i škola mentora, unapređujući odabrane Selfi oblasti: Rukovođenje, Infrastrukturu i opremu, Kontinuirani profesionalni razvoj, Nastavu i učenje, Vrednovanje i Digitalna kompetencija učenika.
Pored toga, STEAM i Onlajn nastava i učenja predstavljale su transverzalne teme u svakoj od navedenih oblasti.